webAR #3: Jakie są ograniczenia w stosowaniu web AR?

wiedza

data publikacji

Znaczenie web AR rośnie, bo z wirtualna rzeczywistości mocno angażuje pokolenie Z, na którym bardzo zależy marketerom. Nie oznacza to jednak, że web AR nie ma wad!

Silnik web AR oparty jest na sztucznej inteligencji, która uczy się poszukiwać na obrazie markerów, np. grafiki, ustalonego słowa, czy koloru. Gdy zostaną wykryte, system odtwarza ustalony wcześniej efekt i w czasie rzeczywistym dodaje go do widoku z kamery smartfona.

 

Jak to działa w praktyce? Wyjaśnimy na przykładzie kampanii, którą zrealizowaliśmy wspólnie z redakcją portalu Gazeta.pl i agencją 180heartbeats JUNG v MATT. Naszym celem stało się opracowanie atrakcyjnej dla młodych ludzi erraty do słynnego podręcznika prof. Wojciecha Roszkowskiego, przeznaczonego do nauki przedmiotu Historia i Teraźniejszość.

 

By sprawdzić, które fragmenty tekstu zawierają manipulacje, potrzeba tylko smartfona z wbudowaną kamerą i przeglądarką internetową. Użytkownik nie musi instalować żadnej aplikacji! 

  

Gdy aparatem skanuje strony podręcznika, sztuczna inteligencja analizuje ich układ edytorski: rozmieszczenie zdjęć, tytułów czy podtytułów. Po wykryciu fragmentu tekstu zakwestionowanego przez ekspertów recenzujących publikację natychmiast na ekranie telefonu pojawia się graficzna animacja informująca, że treść wymaga sprostowania lub dodatkowego komentarza. Uczeń może zapoznać się z korektą lub przejść do źródeł pogłębiających temat. Więcej o tej kampanii przeczytasz w naszym case study.

Sprawne działanie web AR wymaga przetwarzania w czasie rzeczywistym olbrzymiej ilości danych. Dlatego zapewniliśmy kampanii stabilne środowisko IT, niezawodne serwery i szybki przesył danych. To nie jedyne wyzwanie. Oto lista ograniczeń i problemów w korzystaniu z webAR, o której musisz wiedzieć: 

 

  • Przeglądarki – nie wszystkie przeglądarki obsługują dostęp do kamery (np. Opera Mini i Firefox Mobile), jednak najpopularniejsze mają taką możliwość.

 

  • Zgoda – przed uruchomieniem kampanii przeglądarka poprosi użytkownika o wyrażenie zgody na użycie kamery; jeśli się nie zgodzi, to nie ma możliwości wyświetlenia pytania ponownie – wtedy trzeba wejść w ustawienia przeglądarki w smartfonie i ręcznie włączyć dostęp do kamery.

 

  • Tryb oszczędzania energii – jeśli użytkownik ma włączony tryb oszczędzania, efekt jest dużo gorszy, odtwarzanie animacji może się zacinać.

 

  • Dokładność efektu – AR w aplikacji mobilnej jest lepszej jakości, bo możemy korzystać z gotowych mechanizmów przyspieszających obliczenia potrzebne do wyświetlenia efektów; korzystając z przeglądarki, mamy ograniczone możliwości użycia mocy smartfona. 

 

  • Starsze urządzenia – smartfony 4-5-letnie mogą mieć problem z płynnym wyświetleniem efektów; nowsze radzą sobie bez problemu. 

 

  • Światło – markery mogą różnie wyglądać w odmiennych warunkach świetlnych, co utrudnia silnikom web AR ich rozpoznanie (to przeszkoda, ale nie do pokonania – zobacz case studies piwa Królewskie, w którym markerem były napisy i grafika nadrukowana na odbijających światło etykietach, naklejonych na butelkach).

Poznaj Pigułkę Martech o web AR

Jak web AR wykorzystały Coca-Cola, McDonald’s, Sony Pictures i Porsche? Wszystko, co musisz wiedzieć o web AR w jednym miejscu – poznaj Pigułkę Martech.

 

  • 20 filmów z prezentacją najciekawszych kampanii web AR
  • 8 grafów z najważniejszymi danymi statystycznymi
  • 4 wykresy z danymi demograficznymi
  • 6 liczb obrazujących skalę web AR
  • 4 listy pomysłów na kampanię web AR dla różnych branż

 

Przejdź do Pigułki Martech!