STORYTEL: Innowacyjne wykorzystanie danych
case studies
case studies
Z kart odczytać można przyszłość. To zatem idealny motyw do stworzenia kampanii dla Storytel, który z czytania uczynił dochodowy biznes. Poznaj kampanię wyróżnioną w konkursach Innovation i KTR.
Storytel jako pierwszy na świecie udostępnił użytkownikom streaming audiobooków na telefonach i tabletach. Platforma działa w systemie abonamentowym. W Polsce obecna jest od 2016 r. Od tego czasu rozwija się bardzo dynamicznie, poszerzając liczbę użytkowników i rozbudowując swój biznes.
W 2021 r. Storytel został sponsorem konkursu Innovation, organizowanego przez Stowarzyszenie Agencji Reklamowych. Marka chciała w ten sposób umocnić wizerunek innowatora. By zaimponować niezwykle wymagającej grupie zaangażowanych w konkurs pracowników agencji reklamowych i marketerów z największych firm w Polsce, musiała podejść do sponsoringu w sposób nieszablonowy. Zaskoczyć, zaintrygować, zaangażować.
Lista nominowanych tym razem… nie była listą! Zamiast niej zbudowaliśmy interaktywną stronę internetową. Przewodnikiem po niej był lektor, który niskim, głębokim głosem, takim, jakim czyta się powieści na Storytel, witał przybywających użytkowników i zachęcał: „Przygotuj się na to, co cię czeka na gali Innovation. Zajrzyj w karty i zobacz, jak zapowiada się twoja przyszłość”. Po wpisaniu nazwy agencji reklamowej, na ekranie animowały się wirtualne karty podobne do tych wykorzystywanych przez wróżów tarota. Każda odpowiadała nominacji. Lektor odkrywał jedna po drugiej i dokonywał ich analizy niczym wytrawny narrator powieści.
„Pozwól mi wsłuchać się w przyjemny szum, który towarzyszy zwiedzaniu czasoprzestrzeni. Karty pozwoliły mi na jednoczesny wgląd w przeszłość i przyszłość. Zobaczyłem tam jasno, że twoja partycypacja jest bardziej fortunna niż w zeszłym roku. Widzę także, że jurorzy nie byli niedokuczliwi. Wiele twoich dokonań rozbudziło ich kamienne twarze. Na horyzoncie widać zwycięstwo” – czytał.
To tylko jedna z dziesiątek wypowiedzi nagranych na potrzeby kampanii. Dialogi były bowiem indywidualizowane, pisane osobno dla każdego z nominowanych podmiotów. To była kreatywna zabawa słowem, ale i różnymi stylami lektorskimi. Wprost nawiązywała więc do bogactwa treści audio zgromadzonych na platformie Storytel.
Wyzwaniem było zsynchronizowanie bazy danych, stworzonej na podstawie zgłoszeń i wyników obrad z dziesiątkami nagrań lektorskich. Opracowaliśmy specjalny algorytm, który w czasie rzeczywistym budował spersonalizowany komunikat, opierając się na czterech zmiennych:
Ten ostatni stosunek decydował o stylizacji lektorskiej – tu mieliśmy do wyboru jedną z pięciu pozycji z serii Storytel Originals. I tak dla przykładu, jeśli mimo nominacji agencja nie zdobyła nagrody, lektor używał stylizacji z powieści „Random” Nataszy Przymierz, gdy zaś wszystkie zmieniły się w statuetki – sięgaliśmy po stylistykę znaną ze słuchowiska „Robin Hood i Szmaragdowy Król” Jakuba Ćwieka. Były też komunikaty nawiązujące do „Chłopów 2050” Cezarego Zbierzkowskiego, „Kruka” Aleksandry Zielińskiej i Jakuba Korolczuka czy „Między listami” Magdaleny Witkiewicz. Jak w praktyce działał nasz algorytm, pokazujemy na załączonym video.
NAGRODA
NOMINACJE