STORYTEL: Innowacyjna kampania mobile

case studies

data publikacji

Zhackowaliśmy telefon bohaterki opowiadania „Zona”. Wykorzystaliśmy mobilną stronę internetową, by zbudować angażujące i unikalne doświadczenie konsumenta z marką. Poznaj szczegóły wielokrotnie nagradzanej kampanii digitalowej przygotowanej dla Storytel.

1 – wyzwanie

Twórcy opublikowanego w Storytel opowiadania „Zona” powracają do wydarzeń z 2021 r., gdy imigranci z Afryki i Bliskiego Wschodu zaczęli przekraczać granicę polsko-białoruską. Jak zmieniło to życie mieszkańców pogranicza? 

 

Tu się urodzili i tu mieszkali całe życie. Czuli się, jak u siebie. Do momentu, gdy rząd w Warszawie powiedział, że nie mogą swobodnie spacerować, odwiedzać sąsiadów, a przede wszystkim nie mogą chodzić do lasu. Pogranicznicy, policjanci i ściągnięci z całego kraju żołnierze zaczęli świecić nocą w okna ich domów. Wyciągali z samochodów, sprawdzali dokumenty, rewidowali. Kto był wrogiem? Kto miał prawo do życia, a kto był go pozbawiony? Gdzie kończyła się i zaczynała granica? Granica człowieczeństwa! Te pytanie odważnie stawiają autorzy opowiadania „Zona”.

2 – rozwiązanie

By uzmysłowić użytkownikom, jak dramat tamtych chwil wtargnął w codzienne życie mieszkańców spokojnego dotychczas Usnarza Górnego, przed jakimi postawił wyborami i  jak na nowo poukładał sąsiedzkie relacje, postanowiliśmy… zhackować telefon Anki, bohaterki opowiadania „Zona”. Wystarczy, że zainstalujesz na swoim telefonie aplikację, a dostaniesz się do środka jej prywatnego świata. Uwaga, to jak szperanie w ludzkiej duszy! 

3 – zhackowany telefon

Uczestnicy kampanii mogli zmienić swój smartfon w telefon Anki, mieszkanki Podlasia. Na tapecie telefonu widzieli dwie uśmiechnięte dziewczyny. Gdy otworzyli WhatsAppa mogli dowiedzieć się, że się przyjaźnią, rozmawiają o pracy i swoich partnerach, czasem spotykają na lampkę wina. W historii połączeń mogli sprawdzić, jak często do siebie dzwonią i jak długo rozmawiają.

 

Wiadomości warto przejrzeć dokładnie, najlepiej chronologicznie. To pozwoli poznać tych, którzy chcą nieść pomoc uchodźcom i tych, którzy tego zakazują. Ludzi w mundurach, sutannach, garniturach, polarach i przemokniętych swetrach. Z odmrożonymi nogami i pouczających o odmrażaniu uszu na złość mamy.

 

W aplikacji Mapy można sprawdzić, gdzie Anka bywała. W Translate zobaczyć, jakie frazy i na jaki język tłumaczyła. W historii przeglądarki poznać adresy stron www, na których bywała. Wiele z zapisanych materiałów to autentyczne pliki pochodzące prywatnego archiwum osób zaangażowanych w niesienie pomocy na granicy polsko-białoruskiej. Każda wiadomość to trop. Każde zdjęcie to trop. Przypomina tropienie zwierzyny? Cóż, to nieprzypadkowe skojarzenie!

4 – technologia

W wersji online połączyliśmy przemyślany UX, wymuszanie pełnego ekranu czy PWA (dla iOS) a w wersji offline, antydatowanie oraz edycję kopii zapasowych połączeń telefonicznych i wiadomości tekstowych, oraz kilka skryptów, które pozwoliły nam edytować szyfrowane wiadomości w aplikacji Signal. Połączenie tych rozwiązań z ponad dwoma tysiącami wiadomości, zdjęć i materiałów wideo pozwoliło nam opowiedzieć poruszającą i intymną historię w unikalny, angażujący i świeży sposób. Stworzyliśmy nowy, nielinearny i interaktywny format wydawniczy, który był jednocześnie intuicyjny dla odbiorcy, bo inspirowany znanym mu sposobem konsumowania treści w smartfonie. Ten projekt pokazuje, jak sprytnie można wykorzystać stronę mobile, by zbudować angażujące i unikalne doświadczenie konsumenta z marką.

5 – nagrody

Nagrody KTR 2023

    • Złoto w kategorii Branded Apps&Games 
    • Złoto w kategorii Branded Content&Entertainment
    • Złoto w kategorii Web Storytelling
    • Srebro w kategorii Use of Mobile
    • Srebro w kategorii UX/UI
    • Nominacja w kategorii Technology in Communication – Mobile

 

Nagrody Innovation 2023 

    • Nagroda Innovation of The Year 
    • Złoto w kategorii Innowacje w Biznesie – Customer Experience
    • Złoto w kategorii Innowacje w Mediach – Formaty Mediowe i Wydawnicze
    • Srebro w kategorii Innowacje w Mediach – Touch Point
    • Srebro w kategorii Innowacje w Komunikacji – Digital Interactive
    • Srebro w kategorii Innowacje w Komunikacji – Tech
    • Srebro w kategorii Innowacje w Komunikacji – Content&Entertainment