STORYTEL: Innowacyjna kampania mobile
case studies
case studies
Zhackowaliśmy telefon bohaterki opowiadania „Zona”. Wykorzystaliśmy mobilną stronę internetową, by zbudować angażujące i unikalne doświadczenie konsumenta z marką. Poznaj szczegóły wielokrotnie nagradzanej kampanii digitalowej przygotowanej dla Storytel.
Twórcy opublikowanego w Storytel opowiadania „Zona” powracają do wydarzeń z 2021 r., gdy imigranci z Afryki i Bliskiego Wschodu zaczęli przekraczać granicę polsko-białoruską. Jak zmieniło to życie mieszkańców pogranicza?
Tu się urodzili i tu mieszkali całe życie. Czuli się, jak u siebie. Do momentu, gdy rząd w Warszawie powiedział, że nie mogą swobodnie spacerować, odwiedzać sąsiadów, a przede wszystkim nie mogą chodzić do lasu. Pogranicznicy, policjanci i ściągnięci z całego kraju żołnierze zaczęli świecić nocą w okna ich domów. Wyciągali z samochodów, sprawdzali dokumenty, rewidowali. Kto był wrogiem? Kto miał prawo do życia, a kto był go pozbawiony? Gdzie kończyła się i zaczynała granica? Granica człowieczeństwa! Te pytanie odważnie stawiają autorzy opowiadania „Zona”.
By uzmysłowić użytkownikom, jak dramat tamtych chwil wtargnął w codzienne życie mieszkańców spokojnego dotychczas Usnarza Górnego, przed jakimi postawił wyborami i jak na nowo poukładał sąsiedzkie relacje, postanowiliśmy… zhackować telefon Anki, bohaterki opowiadania „Zona”. Wystarczy, że zainstalujesz na swoim telefonie aplikację, a dostaniesz się do środka jej prywatnego świata. Uwaga, to jak szperanie w ludzkiej duszy!
Uczestnicy kampanii mogli zmienić swój smartfon w telefon Anki, mieszkanki Podlasia. Na tapecie telefonu widzieli dwie uśmiechnięte dziewczyny. Gdy otworzyli WhatsAppa mogli dowiedzieć się, że się przyjaźnią, rozmawiają o pracy i swoich partnerach, czasem spotykają na lampkę wina. W historii połączeń mogli sprawdzić, jak często do siebie dzwonią i jak długo rozmawiają.
Wiadomości warto przejrzeć dokładnie, najlepiej chronologicznie. To pozwoli poznać tych, którzy chcą nieść pomoc uchodźcom i tych, którzy tego zakazują. Ludzi w mundurach, sutannach, garniturach, polarach i przemokniętych swetrach. Z odmrożonymi nogami i pouczających o odmrażaniu uszu na złość mamy.
W aplikacji Mapy można sprawdzić, gdzie Anka bywała. W Translate zobaczyć, jakie frazy i na jaki język tłumaczyła. W historii przeglądarki poznać adresy stron www, na których bywała. Wiele z zapisanych materiałów to autentyczne pliki pochodzące prywatnego archiwum osób zaangażowanych w niesienie pomocy na granicy polsko-białoruskiej. Każda wiadomość to trop. Każde zdjęcie to trop. Przypomina tropienie zwierzyny? Cóż, to nieprzypadkowe skojarzenie!
W wersji online połączyliśmy przemyślany UX, wymuszanie pełnego ekranu czy PWA (dla iOS) a w wersji offline, antydatowanie oraz edycję kopii zapasowych połączeń telefonicznych i wiadomości tekstowych, oraz kilka skryptów, które pozwoliły nam edytować szyfrowane wiadomości w aplikacji Signal. Połączenie tych rozwiązań z ponad dwoma tysiącami wiadomości, zdjęć i materiałów wideo pozwoliło nam opowiedzieć poruszającą i intymną historię w unikalny, angażujący i świeży sposób. Stworzyliśmy nowy, nielinearny i interaktywny format wydawniczy, który był jednocześnie intuicyjny dla odbiorcy, bo inspirowany znanym mu sposobem konsumowania treści w smartfonie. Ten projekt pokazuje, jak sprytnie można wykorzystać stronę mobile, by zbudować angażujące i unikalne doświadczenie konsumenta z marką.
Nagrody KTR 2023
Nagrody Innovation 2023