Międzynarodowa nagroda dla naszej kampanii web AR

press room

data publikacji

Panowie Programiści z nagrodą Best of Contest odbywającego się po raz 24. Międzynarodowego Festiwalu Reklamy w Kijowie. Jury wyróżniło kampanię odkłamującą pełen manipulacji podręcznik do przedmiotu Historia i Teraźniejszość. Oparto ją na technologii web AR.

200 tys. zeskanowanych stron podręcznika, ponad 100 tys. wyświetleń lekcji krytycznego myślenia, niemal 2,5 mln kontaktów z akcją w internecie i ekwiwalent reklamowy szacowany na ponad 0,5 mln euro to efekt kampanii, w którą pro publico bono poza Panami Programistami zaangażowała się agencja 180heartbeats + JUNG v MATT oraz serwis Gazeta.pl. Wspólnie postanowiliśmy odkłamać zmanipulowane przekazy i propagandowe treści z podręcznika, który we wrześniu 2022 roku trafił do polskich szkół ponadpodstawowych. 

 

Jego autor, prof. Wojciech Roszkowski, o dzieciach poczętych metodą in vitro pisze w książce jako o „wytworze ludzkiego programu hodowlanego”. Kulturowe postrzeganie płci przypisuje faszyzmowi, a za rozwój ruchów na rzecz praw kobiet i osób LGBT+ obwinia zachodnią rozpustę seksualną i „neomarksizm”. W innym miejscu autor przedstawia Black Lives Matter jako mściwy ruch rasistowski, skierowany przeciwko białym ludziom, według niego niewolnictwo było bowiem akceptowalną normą społeczną i prawną w XIX wieku. Podręcznik w tym kształcie został dopuszczony do użytku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

By odkłamać treści przedstawione w książce, twórcy kampanii sięgnęli po nowe technologie. – Stworzyliśmy stronę internetową z mechanizmem rozszerzonej rzeczywistości, czyli web AR, dzięki której licealiści mogą skanować aparatem telefonu podręcznik. Gdy system wykrywa manipulacje lub treści propagandowe, zakreśla je na ekranie na wyraźny kolor i przedstawia wyjaśnienie oparte na obiektywnej wiedzy naukowej – wyjaśnia Adrian Hołota, CEO Panów Programistów. Studio sięgnęło po technologię web AR, by zainteresować kampanią młodych ludzi. – Skorzystanie z rozszerzonej rzeczywistości nie wymaga instalowania aplikacji. Wystarczy przeglądarka internetowa, w którą wyposażony jest każdy smartfon. Szczegóły tego projektu przedstawiamy w case study. 

 

Jury 24. Międzynarodowego Konkursu Reklamy w Kijowie przyznało dziewięć nagród Best of Contest, w tym jedną za produkcję seryjną. „Lekcja krytycznego myślenia” była jedyną wyróżnioną tym tytułem kampanią z Polski.