Martech Trendbook 2025

wiedza

data publikacji

Jak połączyć to, co na pierwszy rzut oka do siebie nie pasuje? Odpowiedź znajdziesz w Martech Trendbook 2025! Wspólnie z ekspertami przeanalizowaliśmy sześć megatrendów, które kształtują technologię i marketing. A żeby pokazać je w działaniu, zebraliśmy ponad 40 video case studies z najciekawszymi kampaniami.

Rok 2000 miał być końcem świata. Obawialiśmy się, że pluskwa milenijna wyłączy systemy bankowe, lotnicze i energetyczne. Dziś, ćwierć wieku później, z nostalgią patrzymy na czasy w których technologia dopiero wkraczała w życie. 

Co nas czeka dalej? Razem z ekspertami z branży reklamowej przewidujemy, że marketing będzie oscylował pomiędzy pozornie przeciwstawnymi trendami. "Napięcia, które przedstawia każdy z typowanych w bieżącym wydaniu trendów, wskazują, że jesteśmy w momencie, w którym agencje coraz bardziej będą musiały się uzbrajać w wiedzę, umiejętność budowania szerszych narracji oraz wrażliwości na kwestie społeczne" - komentuje Monika Mielczarczyk, Managing Director, Havas Engage Warsaw. 

Internet przestaje być ludzki

Era, w której Internet był miejscem interakcji między ludźmi, powoli odchodzi w przeszłość. AI przejmuje od nas coraz więcej zadań – boty zastępują ludzi w obsłudze klienta, a treści tworzone przez algorytmy zalewają sieć. Jednocześnie platformy takie jak TikTok, które skoncentrowane są na konsumpcji treści, a nie budowaniu relacji, umacniają swoją pozycję. 

 

"Rosnąca ilość treści generowanych przez maszyny już teraz budzi pytania o ich autentyczność i wartość. Konsumenci będą coraz bardziej świadomi i będą oczekiwać od marek nie tylko wartościowych produktów czy usług, ale także transparentności i szczerości" - komentuje Michał Czubiński, Head of Digital Innovation, GoldenSubmarine

Różne pokolenia, te same marki

Odmłodzić grupę docelową – to wyzwanie pojawia się w większości briefów, które trafiają dziś do agencji reklamowych. Problem w tym, że rozwój technologii zawęził grupy kolejnych pokoleń. Jeśli więc marka chce być kupowana przez szerokie grono konsumentów, musi zdywersyfikować działania, dostosowując się do preferencji poszczególnych grup generacyjnych. 


-Dla boomersów i pokolenia X retro to nostalgia i powrót do wspomnień z młodości, dla Zetek i Alph estetyka z dawnych lat to synonim autentyczności. Co to oznacza w świecie marek i komunikacji? Reedycje kultowych produktów, storytelling oparty na ikonach z przeszłości i wszechobecne retro - Dagmara Witek-Kuśmider, Chief Creative Officer, Publicis Worldwide Poland

Pomiędzy rzeczywistością i wirtualnością

Ścieżki klientów wiodą dziś od rzeczywistości do wirtualności i z powrotem, dlatego właśnie technologie takie jak rozszerzona rzeczywistość (AR) będą dominować w marketingu. Dzięki AR możliwe jest łączenie doświadczeń offline z online, pozwalając klientom na interakcję z marką w sposób bardziej angażujący i spersonalizowany. 

 

- "AR idealnie wpisuje się w trend bycia 'między'. Rozwój tej technologii podbija też atrakcyjność rozszerzonej rzeczywistości (AR), która idealnie odpowiada trendowi bycia między rzeczywistością a wirtualnością. Nieskromnie przypominamy, że byliśmy jej globalnymi pionierami, budując jeden z pierwszych na świecie silników AR i wykorzystując go w kampaniach reklamowych." - komentuje Adrian Hołota, CEO, Panowie Programiści. 

 

Widać ten trend także w rozwoju inteligentnych produktów, które uczą się preferencji użytkownika i dostosowują swoje funkcje do jego potrzeb. Takie podejście w marketingu nie tylko dostarcza użytkownikom spersonalizowanych doświadczeń, ale również pozwala markom lepiej rozumieć i odpowiadać na oczekiwania swoich odbiorców.

AI przesunie granice kreatywności w agencjach

Agencje w 2025 roku czeka prawdziwy test, w którym będą musiały się wykazać z jednej strony mistrzowskim opanowaniem narzędzi AI, a z drugiej strony wykazać zrozumieniem klientów, procesem kreatywnym, empatią i storytellingiem. 

 

- "AI oferuje niesamowite możliwości optymalizacji i automatyzacji, ale jednocześnie wzmacnia pokusę wyboru "bezpiecznych" rozwiązań" - komentuje Adam Smerczyński, Chief Creative Officer, 180heartbeats + JUNG v MATT

 

- "W świecie, gdzie wszyscy mają dostęp do tych samych narzędzi, marketing powraca do podstaw: siły pomysłów i kreatywności. Sukces marek leży dziś w umiejętności znalezienia podejścia, które z jednej strony jest unikalne, a z drugiej oparte na tożsamości marki i jej strategicznych przewagach" - dodaje Wojtek Walczak, Chief Strategy Officer, Grupa Przestrzeń

Trzecia edycja Martech Trendbook

To już trzecia edycja Martech Trendbook – publikacji, która łączy perspektywy ekspertów z branży marketingowej. Trendbook powstaje dzięki współpracy Panów Programistów oraz zaproszonych opiniodawców z topowych agencji takich jak Saatchi&Saatchi, 180heartbeats + JUNG v MATT, DDB, Grupa Przestrzeń, Feeders, Havas czy TWIN.collective.

 

Dzięki case studies ilustrującym poszczególne trendy, Martech Trendbook pokazuje, jak globalne marki skutecznie wdrażają nowoczesne rozwiązania w swoich strategiach marketingowych.

 

– "Bardzo zależy nam na tym, aby to była praktyczna publikacja. Każdy trend opatrzony jest case studies z najnowszych kampanii marketingowych z całego świata. Dodatkowo, zamieszczamy też krótkie wskazówki dla marek, jak mogą wdrożyć dany trend u siebie" – kwituje Małgorzata Kudła, COO Panów Programistów.

 

Martech Trendbook 2025 dostępny jest po angielsku i po polsku na stronie www.trendbook.marketing