Dotacja KULTURA W SIECI - możliwości technologiczne, które mogą Cię zainspirować!

press room

published

Do 20 kwietnia 2020 r. instytucje kultury mogą składać wnioski do Narodowego Centrum Kultury o dotację w wysokości od 5 tyś. do 150 tyś. zł na zwiększenie powszechnego dostępu dóbr kultury za pośrednictwem Internetu, czyli cyfryzację kultury. W artykule pokażemy jakie możliwości daje technologia.

Na co można przeznaczyć środki?

01

Zgodnie z ogłoszeniem NCK, środki mogą być przeznaczone na zarówno na przeprowadzanie wydarzeń online (np. koncertów, kursów, warsztatów, spacerów czy werbinarów), ale również na tworzenie platform internetowych (np. gier, aplikacji mobilnych, czy bibliotek cyfrowych). Jest to zatem dobry moment, na cyfryzację swoich zasobów, stworzenie platform, pozwalających na pokazanie swoich zasobów w Internecie, zwiększenie rozpoznawalności instytucji czy powiększenie swojej oferty i zwiększenie zaangażowania odbiorców.

How do you take a professional approach to building a digital product?

02

Standardowo tworzenie systemu rozpoczynamy od warsztatów kreatywnych, jednak ze względu na aktualną sytuację i ograniczony czas na składanie wniosków rekomendujemy Wam samodzielne przeprowadzenie częściowej analizy:

 

  • Rozpocznij od zdefiniowania celu. Na przykład - czy chcesz zbudować rozpoznawalność instytucji, zaangażować odbiorców, zaprezentować  swoje zasoby, itd. 

 

  • Zastanów się kto ma być odbiorcą Twojej aktywności - czy są to dzieci, czy osoby dorosłe, czy chcesz docierać do społeczności lokalnej, czy działać w szerszym zakresie (pamiętaj, że w Internecie Twoje zbiory możesz zaprezentować całemu światu). 

 

  • Zastanów się co możesz zaoferować, czyli jakiego typu dane posiadasz. Czy są to zdjęcia, filmy, opowiadania, itd.? Czy wszystkie możesz udostępnić (weź pod uwagę np. kwestie RODO)? 

 

  • Zastanów się jakie dodatkowe środki możesz zaangażować. Może niektóre z materiałów możesz przedstawić w inny sposób? np. zamiast prezentacji długiego, historycznego tekstu możesz zaangażować aktora lub wykładowcę, który w ciekawy sposób przedstawi opowieść?

 

  • Poszukaj inspiracji, nie tylko z kultury. Pomyśl o rozwiązaniach z innych branż. Może jakiś znany portal wykorzystuje elementy, które mogą spodobać się Twojej grupie docelowej? Może Twoja grupa docelowa korzysta z popularnych aplikacji i jest przyzwyczajona do pewnych elementów (np. kółka z insta stories, filtry AR na zdjęcia / video)?

 

  • Poszukaj inspiracji wśród najlepszych - np. jeśli chcesz zobaczyć najlepsze strony internetowe na świecie zajrzyj na www.awwwards.com

 

  • Sprawdź jakie masz możliwości techniczne - tu postaramy się pomóc MY. Poniżej zebraliśmy w pigułce różne technologie, które możesz wykorzystać, wraz z ich krótkim opisem.

Don't be afraid of innovation! Check out the possibilities that technology offers.

03

Match the form to the audience. Remember, you don't have to limit yourself to boring messages!

Below are the opportunities that modern technologies bring and how you can use them to present your institution's resources in an interesting way.

Remember that you do not have to limit yourself to these examples and that technologies can be combined with each other.

chatboty

Jeśli Twoimi odbiorcami jest pokolenie Z, to warto postawić na komunikację "pisaną", która jest naturalna dla tej grupy. Tu z pomocą przychodzą chatboty. Musisz wiedzieć, że chatboty to nie tylko zautomatyzowana odpowiedź na coś co pisze użytkownik. 

Chatboty dają ogromne możliwości: 

  • można przez nie przeprowadzać quizy i gry  - zarówno słowne jak i pełne gry platformowe / planszowe (z pełną grafiką). Gry z grafiką otwierają się na messengerze w postaci dodatkowego okna na środku. 
  • można je łączyć z zewnętrznymi systemami - tworząc np. quiz wiedzowy na temat zbiorów znajdujących się w muzeum - wraz z wysyłaniem zdjęć przez chatbota
  • można automatycznie wysyłać wiadomości do obiorców, którzy wcześniej napisali do chatbota - np. w trakcie gry mozna wysyłać wiadomości aktywizujące użytkowników (np. co 3 dni), a po zakończeniu akcji można wysyłać np. powiadomienia o nowym wydarzeniu organizowanym przez instytucję

Pomysł na zastosowanie chatbota w kulturze: Chatbot podpowiadający wydarzenia, dobrane do jego preferencji. 

 

 

Zobacz jakiego chatbota zrobiliśmy dla piwa Królewskie (vimeo)

web AR

(Augmented reality) czyli rozszerzona rzeczywistość pozwala rozszerzyć fizyczne przedmioty o elementy wirtualne. Np. wykryć ścianę i wyświetlić na niej obraz lub wykryć logo instytucji i postawić na niej bohatera, który opowie historię. 

W przypadku “WEB AR” mamy do czynienia ze stroną internetową, która pozwala na uruchomienie kamery i wzbogacenie obrazu o dodatkowe elementy (np. film, animacja 3d, obraz 2d, animacja 3d).

AR pozwala m.in. na stworzenie “wirtualnej” galerii we własnym domu, stworzenie bohatera 3D do gry planszowej / ulotki, czy wyświetlenie filmu po najechaniu telefonem na zdjęcie.  

web VR

czyli wirtualna rzeczywistość - w odróżnieniu do AR nie używamy kamery, ale tworzymy świat w pełni wirtualny. Użytkownik po założeniu okularów VR (może być to telefon umieszczony w tzw. card boxach) przenosi się do świata wirtualnego 3D. Ruch głową powoduje przemieszczenie się po wirtualnym pomieszczeniu.

 

Dzięki temu można zrobić np.

  • spacer po labiryncie w formie gry,
  • labirynt jako wirtualną galerię
  • lub oddanie oglądanie filmu “z perspektywy” - np. oglądanie wydarzeń historycznych jako żołnierz z okopów. 

machine learning

 uczenie maszynowe, powszechnie nazywana sztuczną inteligencją, pozwala m. in. na wykrywanie twarzy, wykrywanie obrazu, rozpoznawanie obiektów, wykrywanie uśmiechu i gestów, porównywanie twarzy z inną twarzą (np. wyszukiwanie zdjęć podobnych do siebie), ale także na generowanie nowych obrazów w określonym stylu. 

 

Pomysły na zastosowanie: 

  • sterowanie grą / aplikacją uśmiechem lub mrugnięciem powiek
  • dopasowywanie twarzy/obiektu ze zdjęć do zdjęcia z kamery
  • dostosowywanie stylu zdjęć dodanych przez użytkowników do stylu Van Gogha

geolokalizacja

ta technologia wydaje się zbędna w przypadku gdy jesteśmy z domu. Można jednak wykorzystać geolokalizację do aktywizacji społeczności lokalnych - np. jeśli tworzycie grę, można zrobić ranking miast. 

żyroskop i gesty

twoja strona internetowa i aplikacja mobilna mogą posiadać aktywności sterowane żyroskopem i gestami - np. lekki obrót telefonu powoduje przesunięcie zdjęcia na ekranie (w ten sposób możliwe jest stworzenie efektu zdjęć 360)

filtry na instagram / video-messenger

możemy szerzyć kulturę i tworzyć akcje wiralowe, wykorzystując tworzenie własnych filtrów na instagramie. Możesz np. stworzyć czapki ludowe nakładaną na głowę podczas wideorozmów lub tworzenia nagrań na insta stories. 

wirtualne spacery

wirtualne spacery można tworzyć zarówno poprzez wcześniej opisany VR jak również w formie strony internetowej. Nie musi byc to zwykły spacer, ale przybrać interaktywną formę - np. gry po korytarzach Twojej instytucji / labiryntu lub wprowadzenie wirtualnego bohatera - przewodnika.

video Page

jeśli posiadacie materiał wideo (oprowadzanie po obiekcie, zabawa angażująca dzieci, itp.) możliwe jest pocięcie nagrania na sekwencje i wykonania video wciągajacego użytkownika w interakcję. Takie podejście pozwala zadawać pytania użytkownikowi i sprawdzać jego wiedzę lub decydować co jest kolejnym elementem, który zostanie mu pokazany. 

aplikacje mobilne

aplikacje pozwalają na tworzenie bardziej zaawansowanych i stabilniej działających rozwiązań niż strony internetowe. To co je wyróżnia, to m.in. szybkość działania, dokładniejsze działanie rozszerzonej rzeczywistości, możliwość wykorzystania bluetootha oraz powiadomienia push.

gry mobilne

zarówno na stronie internetowej jak i w aplikacji mobilnej możliwe jest zrobienie zarówno gry dwuwymiarowych (jak znane z lat 90 gry platformowe) jak i bardziej zaawansowane trójwymiarowe. Zrobienie gry nie musi być trudne - można przystosować do własnych potrzeb silnik popularnej gry (np. pacman) - zmieniając nieco logikę oraz grafikę. 

podcasty i audiobooki

na stronach internetowych oraz w aplikacjach mobilnych możesz umieszczać historie opowiedziane w podcastach i audiobookach. Jeśli masz dużo takich treści, możesz je skatalogować oraz umożliwić odtwarzanie w tle (czyli odtwarzanie oraz równoległe przeglądanie innych treści w aplikacji) 

Możesz pozwolić użytkownikowi na zostawienie śladu po sobie, w aplikacji - np. w przypadku wirtualnej wystawy, możesz pozwolić na dodanie tekstu na jedną z wirtualnych ścian lub w przestrzeni jednej z wirtualnych pomieszczeń - zobacz naszą realizację Pozytywnej Przestrzeni AR podczas konferencji Element Talks

Potrzebujesz bardziej zaawansowanych rozwiązań np. do stworzenia biblioteki cyfrowej lub pokazów filmowych?

04

Jeśli posiadasz duże zbiory danych i chcesz je udostępnić użytkownikom jako bazę wiedzy naukowej, warto stworzyć platformę o przejrzystej formie, z użyteczną wyszukiwarką oraz przejrzystą strukturą UXową.

 

Zwróć również uwagę czy nie musisz zabezpieczyć niektórych danych przed niepowołanym dostępem (np. poprzez funkcję dostępu na żądanie). 

 

Jako Panowie Programiści, mamy doświadczenie w podobnych realizacjach, dlatego jeśli potrzebujesz porady, odezwij się do nas - opowiemy Ci jak przygotować się do realizacji tego typu przedsięwzięć. 

Mam pomysł, czy da się go zrobić? Ile będzie kosztowała realizacja?

05

Jeśli masz jakiś pomysł, ale nie wiesz czy realizacja jest możliwa? Chętnie pomożemy Ci do

Skonsultuj produkt!

Jak my możemy pomóc?

06

Od lat współpracujemy z instytucjami kultury w zakresie tworzenia produktów cyfrowych. Specjalizujemy się w kompleksowej realizacji stron www i aplikacji mobilnych - od fazy opracowania strategii produktu, przez UX, UI aż do realizacji i wdrożenia.

 

Realizujemy zarówno duże platformy jak i projekty eksperymentalne.

 

Napisz do nas: kontakt@p-programisci.pl

lub zadzwoń - 604 413 401 (Adrian) 

 

 

 

 

--------

 

Oto niektóre z produktów, które mieliśmy okazję współtworzyć: