Dotacja KULTURA W SIECI - możliwości technologiczne, które mogą Cię zainspirować!

press room

data publikacji

Do 20 kwietnia 2020 r. instytucje kultury mogą składać wnioski do Narodowego Centrum Kultury o dotację w wysokości od 5 tyś. do 150 tyś. zł na zwiększenie powszechnego dostępu dóbr kultury za pośrednictwem Internetu, czyli cyfryzację kultury. W artykule pokażemy jakie możliwości daje kulturze technologia.

Na co można przeznaczyć środki?

01

Zgodnie z ogłoszeniem NCK, środki mogą być przeznaczone zarówno na przeprowadzanie wydarzeń online (np. koncertów, kursów, warsztatów, spacerów czy werbinarów), jak i na tworzenie platform internetowych (np. gier, aplikacji mobilnych, czy bibliotek cyfrowych). Jest to zatem dobry moment na cyfryzację swoich zasobów – stworzenie platform pozwalających na zaprezentowanie ich w Internecie, rozszerzenie oferty instytucji, zwiększenie jej rozpoznawalności oraz zadbanie o stałe zaangażowanie odbiorców.

Jak profesjonalnie podejść do budowy produktu cyfrowego?

02

Standardowo tworzenie systemu rozpoczynamy od warsztatów kreatywnych, jednak ze względu na aktualną sytuację i ograniczony czas na składanie wniosków rekomendujemy Wam samodzielne przeprowadzenie częściowej analizy:

 

  • Rozpocznij od zdefiniowania celu. Na przykład - czy chcesz zbudować rozpoznawalność instytucji, zaangażować odbiorców, zaprezentować  swoje zasoby, itd. 

 

  • Zastanów się kto ma być odbiorcą Twojej aktywności - czy są to dzieci, czy osoby dorosłe, czy chcesz docierać do społeczności lokalnej, czy działać w szerszym zakresie (pamiętaj, że w Internecie Twoje zbiory możesz zaprezentować całemu światu). 

 

  • Zastanów się co możesz zaoferować, czyli jakiego typu dane posiadasz. Czy są to zdjęcia, filmy, opowiadania, itd.? Czy wszystkie możesz udostępnić (weź pod uwagę np. kwestie RODO)? 

 

  • Zastanów się jakie dodatkowe środki możesz zaangażować. Może niektóre z materiałów możesz przedstawić w inny sposób? np. zamiast prezentacji długiego, historycznego tekstu możesz zaangażować aktora lub wykładowcę, który w ciekawy sposób przedstawi opowieść?

 

  • Poszukaj inspiracji, nie tylko z kultury. Pomyśl o rozwiązaniach z innych branż. Może jakiś znany portal wykorzystuje elementy, które mogą spodobać się Twojej grupie docelowej? Może Twoja grupa docelowa korzysta z popularnych aplikacji i jest przyzwyczajona do pewnych elementów (np. kółka z insta stories, filtry AR na zdjęcia / video)?

 

  • Poszukaj inspiracji wśród najlepszych - np. jeśli chcesz zobaczyć najlepsze strony internetowe na świecie zajrzyj na www.awwwards.com

 

  • Sprawdź jakie masz możliwości techniczne - tu postaramy się pomóc MY. Poniżej zebraliśmy w pigułce różne technologie, które możesz wykorzystać, wraz z ich krótkim opisem.

Nie bój się innowacji! Sprawdź jakie możliwości daje technologia.

03

Dopasuj formę do odbiorcy. Pamiętaj, że nie musisz ograniczać się do nudnych przekazów!

 

Poniżej przedstawiamy możliwości  jakie przynoszą nowoczesne technologie oraz sposoby wykorzystania ich do ciekawego zaprezentowania zasobów instytucji.

Pamiętaj, że nie trzeba ograniczać się do przytoczonych przykładów, a technologie można ze sobą łączyć.

chatboty

Jeśli Twoimi odbiorcami jest pokolenie Z, to warto postawić na komunikację "pisaną", która jest naturalna dla tej grupy. Tu z pomocą przychodzą chatboty. Musisz wiedzieć, że chatboty to nie tylko zautomatyzowana odpowiedź na coś co pisze użytkownik. 


Chatboty dają ogromne możliwości: 

  • można przez nie przeprowadzać quizy i gry  - zarówno słowne jak i pełne gry platformowe / planszowe (z pełną grafiką). Gry z grafiką otwierają się na Messengerze w postaci dodatkowego okna na środku. 
  • można je łączyć z zewnętrznymi systemami - tworząc np. quiz wiedzowy na temat zbiorów znajdujących się w muzeum - wraz z wysyłaniem zdjęć przez chatbota.
  • można automatycznie wysyłać wiadomości do obiorców, którzy wcześniej napisali do chatbota - np. w trakcie gry można wysyłać wiadomości aktywizujące użytkowników (np. co 3 dni), a po zakończeniu akcji można wysyłać np. powiadomienia o nowym wydarzeniu organizowanym przez instytucję.

 

Pomysł na zastosowanie chatbota w kulturze: Chatbot podpowiadający wydarzenia, dobrane do preferencji odbiorcy. 

 

Zobacz jakiego chatbota zrobiliśmy dla piwa Królewskie i Legii Warszawa (vimeo)

web AR

(Augmented reality) czyli rozszerzona rzeczywistość pozwala rozszerzyć fizyczne przedmioty o elementy wirtualne, np. wykryć ścianę i wyświetlić na niej obraz lub wykryć logo instytucji i postawić na niej bohatera, który opowie historię. 

 

W przypadku “WEB AR” mamy do czynienia ze stroną internetową, która pozwala na uruchomienie kamery i wzbogacenie obrazu o dodatkowe elementy (np. film, animacja 3d, obraz 2d, animacja 3d).

 

AR pozwala m.in. na stworzenie “wirtualnej” galerii we własnym domu, stworzenie bohatera 3D do gry planszowej / ulotki, czy ożywienie zdjęcia (po najechaniu telefonem na zdjęcie, wyświetla się film).

web VR

czyli wirtualna rzeczywistość - w odróżnieniu do AR nie używamy kamery, ale tworzymy świat w pełni wirtualny. Użytkownik po założeniu okularów VR (może być to telefon umieszczony w tzw. card boxach) przenosi się do świata wirtualnego 3D. Ruch głową powoduje przemieszczenie się po wirtualnym pomieszczeniu.

 

Dzięki temu można zrobić np.

  • spacer po labiryncie w formie gry,
  • labirynt jako wirtualną galerię,
  • lub oglądanie filmu “z perspektywy” - np. oglądanie wydarzeń historycznych z perspektywy ich uczestnika. 

machine learning

uczenie maszynowe, powszechnie nazywana sztuczną inteligencją, pozwala m. in. na wykrywanie twarzy, wykrywanie obrazu, rozpoznawanie obiektów, wykrywanie uśmiechu i gestów, porównywanie twarzy z inną twarzą (np. wyszukiwanie zdjęć podobnych do siebie), ale także na generowanie nowych obrazów w określonym stylu. 

 

Pomysły na zastosowanie: 

  • sterowanie grą / aplikacją uśmiechem lub mrugnięciem powiek,
  • dopasowywanie twarzy/obiektu ze zdjęć do zdjęcia z kamery,
  • dostosowywanie stylu zdjęć dodanych przez użytkowników np. do stylu malarstwa Van Gogha

aplikacje PWA

jeśli chcesz, żeby Twoja strona internetowa była zawsze pod ręką, zapisana na pulpicie telefonu jako ikona, możesz tworzyć swoją stronę jako Aplikacja PWA.

 

Takiej aplikacji nie trzeba ściągać ze sklepu Google Play lub Apple AppStore, można ją zainstalować bezpośrednio ze strony www.

żyroskop i gesty

twoja strona internetowa i aplikacja mobilna mogą posiadać aktywności sterowane żyroskopem i gestami - np. lekki obrót telefonu powoduje przesunięcie zdjęcia na ekranie (w ten sposób możliwe jest stworzenie efektu zdjęć lub filmu 360). 

filtry na instagram / video-messenger

tworzenie własnych filtrów na Instagramie to dobry sposób dotarcia nie tylko do młodszego pokolenia.

 

Możesz np. stworzyć wirtualne czapki ludowe nakładane na głowę podczas wideorozmów lub bezpośrednio w Instagramie na insta stories. 

wirtualne spacery

wirtualne spacery można tworzyć zarówno poprzez wcześniej opisany VR jak również w formie strony internetowej. Nie musi to być zwykły spacer – może przybrać ciekawą, interaktywną formę np. gry 3D w labiryncie, który tworzą korytarze Twojej instytucji lub z udziałem wirtualnego bohatera, będącego przewodnikiem widza. 

video Page

jeśli już posiadacie materiał wideo (np. oprowadzanie po obiekcie, zabawa angażująca dzieci, itp.) możliwe jest pocięcie nagrania na sekwencje i stworzenie filmu wciągającego użytkownika w interakcję.

 

Takie podejście pozwala na zadawanie pytań użytkownikowi, sprawdzanie jego wiedzy na zaprezentowany temat lub pozwolenie użytkownikowi na pokierowanie rozmową np. decydowanie, jaki kolejny element zbiorów zostanie mu zaprezentowany. 

aplikacje mobilne

aplikacje pozwalają na tworzenie bardziej zaawansowanych i stabilniejszych rozwiązań niż strony internetowe. To co je wyróżnia, to m.in. szybkość działania, dokładniejsze działanie rozszerzonej rzeczywistości, możliwość wykorzystania bluetootha oraz powiadomień push.

gry mobilne

zarówno na stronie internetowej jak i w aplikacji mobilnej możliwe jest stworzenie zarówno gier dwuwymiarowych (jak znane z lat 90 gry platformowe) jak i tych bardziej zaawansowanych, czyli trójwymiarowych. Możliwe jest wspólne granie przez wielu użytkowników - tak, żeby wszyscy zalogowani do gry mogli zobaczyć w czasie rzeczywistym,  co robią inni użytkownicy. 

Znalezienie pomysłu na grę nie musi być trudne - można np. przystosować do własnych potrzeb silnik i zasady innych popularnych gier np. Pacman, zmieniając nieco logikę oraz grafikę. 

podcasty i audiobooki

na stronach internetowych oraz w aplikacjach mobilnych możesz umieszczać historie opowiedziane w podcastach i audiobookach.

 

Jeśli dysponujesz dużą ilością tego typu treści, możesz je skatalogować oraz umożliwić odtwarzanie w tle (czyli odtwarzanie w czasie przeglądania innych treści w aplikacji). 

Możesz pozwolić użytkownikowi na zostawienie śladu po sobie, w aplikacji - np. w przypadku wirtualnej wystawy, możesz pozwolić na dodanie tekstu na jedną z wirtualnych ścian lub w przestrzeni jednej z wirtualnych pomieszczeń. Taki tekst może być widoczny przez innych - zobacz naszą realizację Pozytywnej Przestrzeni AR podczas konferencji Element Talks

Potrzebujesz bardziej zaawansowanych rozwiązań np. do stworzenia biblioteki cyfrowej lub pokazów filmowych?

Jeśli posiadasz duże zbiory danych i chcesz je udostępnić użytkownikom jako bazę wiedzy naukowej, warto stworzyć platformę o przejrzystej formie, z użyteczną wyszukiwarką oraz przejrzystą strukturą UXową. Zwróć również uwagę na to, czy nie musisz zabezpieczyć niektórych danych przed niepowołanym dostępem (np. poprzez funkcję dostępu na żądanie). 

 

Jako Panowie Programiści, mamy doświadczenie w podobnych realizacjach, dlatego jeśli potrzebujesz porady, odezwij się do nas - opowiemy Ci jak przygotować się do realizacji tego typu przedsięwzięć. 

Mam pomysł, czy da się go zrobić? Ile będzie kosztowała

Jeśli masz już pomysł na cyfryzację zasobów Twojej instytucji, ale nie wiesz czy realizacja jest możliwa, chętnie doradzimy i oszacujemy orientacyjne koszty

 

Skonsultuj produkt!

Od lat współpracujemy z instytucjami kultury w zakresie tworzenia produktów cyfrowych. Specjalizujemy się w kompleksowej realizacji stron www i aplikacji mobilnych - od fazy opracowania strategii produktu, przez UX, UI aż do realizacji i wdrożenia.

 

Realizujemy zarówno duże platformy jak i projekty eksperymentalne.

 

Napisz do nas: kontakt@p-programisci.pl

lub zadzwoń - 604 413 401 (Adrian) 

 

 

 

 

--------

 

Oto niektóre z produktów, które mieliśmy okazję współtworzyć: